Xavier Albertí, president de la D.O. Empordà

Xavier Albertí és propietari del celler Vinyes dels Aspres, de Cantallops, i des del juny del 2015 president del Consell Regulador de la Denominació d’Origen Empordà. Els proper dies tindrà lloc la 34ª edició de la Mostra del vi de l’Empordà que organitza l’Ajuntament de Figueres amb la col·laboració de la D.O. Empordà i dels cellers participants. Amb aquest motiu ens adrecem a Xavier Albertí per copsar el moment actual de la vinya i els vins empordanesos.

Actualment porta tres anys com a President de la D.O. Quina valoració fa d’aquest període?
Positiva. Sempre voldríem que les coses anessin més de pressa, però anem avançant en molts dels aspectes que ens havíem marcat: la penetració en el mercat barceloní, la implicació més forta de la DO a nivell de viticultura amb la implantació d’una ADV pròpia i la xarxa d’estacions meteorològiques, el proper trasllat a una seu molt més representativa dintre Figueres mateix... I amb la recuperació econòmica veiem com també es nota més ànim per crear nous cellers i ampliar la superfície de vinyar, que és una necessitat per la DO.

Com veu el moment actual del vinyar empordanès?
Anem pel bon camí, s’estan prioritzant clarament les varietats autòctones i, com deia, finalment sembla que hi ha diverses iniciatives per eixamplar la superfície. També es dóna una bona coordinació dels tècnics de la vinya per afrontar amb la màxima racionalitat la protecció de les plagues, gràcies a la gran implicació dels Serveis de la Generalitat, les diferents empreses i els tècnics del Consell.

I dels vins?
Avancem en quantitat i en qualitat. Tothom té clar que sense abandonar la comercialitat cal treure el màxim profit d’una terra magra com la nostra i s’estan generant en gairebé totes les marques uns vins de base molt correctes i a vegades fins i tot capriciosos en la concepció o la presentació, i uns altres de molt acurats, que persegueixen l’excel·lència.

Quines accions es fan per promocionar els vins empordanesos
A banda de les moltes iniciatives externes en les que participem, procurem generar un calendari de mostres de presentació dels vins adreçats a diferents públics i territoris: del professional al públic general i de Figueres fins a Estats Units, si s’escau. Com a acció molt recent n’estem molt contents del ressò de la Fira Arrels del Vi a Barcelona, que és un mercat sempre complicat. La veritat és que la comissió de promoció és molt activa i aprofita totes les ocasions i tot l’enginy per donar rellevància al que fem.

Quins són els reptes de futur per a la D.O. En podria posar molts, però en destacaria dos de principals, com ja he fet en alguna altra ocasió: consolidar la nostra imatge de marca arreu de Catalunya i augmentar la superfície de conreu, de manera que no tinguem límits per elaborar el nostre vi sota l’empara de la DO Empordà.