Lídia, Tast coffee & tea shop

Lídia, Tast coffee & tea shop: " Els europeus tenen molt clar el concepte de la botiga perquè hi estan habituats".

Quan vas començar amb la botiga?
Vam començar el meu pare i jo fa 25 anys, després de 7 anys ell va deixar-ho i jo me'n vaig fer càrrec. Encara que no ho recordem, Figueres té molta tradició cafetera. Els nostres pares anaven a França a buscar cafè de qualitat. De fet quan vam començar la botiga tenia un estil més clàssic i el producte també era clàssic. Ara fa 2 anys vam fer una aposta per canviar-li la imatge, vam canviar el nom i li hem donat un aire més modern. Amb els canvis sóc més visible.

Els coffeshops estan molt de moda a Europa, però aquí no és habitual
Al principi ningú sabia quin tipus de botiga era, perquè també et pots endur el cafè. Això provocava desconcert. És cert que els europeus tenen molt clar el concepte de la botiga perquè hi estan habituats, però la gent d'aquí no sap ben bé si ets una cafeteria takeaway o una botiga de cafè a granel. A Europa es contemplen molt aquestes botigues, de fet els nòrdics són els grans consumidors de cafè, però aquí segueix sent molt nou.

D'on prové el teu producte?
Nosaltres comprem el cafè a granel, a sacs que vénen dels països cafeters; Àfrica, Centre i Sud Amèrica i Àsia. Són cafès de petita finca, que des que els planten fins que els ensaquen tenen un procés molt natural i tractat amb molta cura. Per això, el torrem cada dia, el molem o el venem a gra. I el preu del cafè ve determinat per la Borsa de Nova York. El tè és a través d'una empresa alemanya, del port d'Hamburg, on uns experts escullen qualitats, segons preu, i les diferents variants i executen les barreges.

Quin tipus de client tens?
El meu públic és el de tota la vida, hem vist generacions senceres. 25 anys donen per molt. Clientes que van tenir fills, ara aquests venen a comprar-nos el cafè amb seus fills preguntant com funciona la cafetera tradicional. Molts em diuen que recorden aquella olor de quan eren petits. Altres clients venen per la qualitat del cafè, i venen a mirar com el torro i el molo. La gent cada vegada es cuida més, i volen que els productes siguin de qualitat. En tot cas, tinc clients de nivell econòmic mitjà-alt, clients amb un interès cap a productes ecològics, clients amb problemes oncològics que per recomanació del metge han de prendre aliments els més naturals possibles, i clients francesos, alemanys, russos que viuen aquí o ocasionals i busquen aquella qualitat que no troben a escala industrial. També tinc altres clients que les seves arrels són dels països cafeters, gent que ha nascut entre el cafè de centre i sud Amèrica sobretot, que venen buscant bon cafè. Els de l'est busquen una qualitat en el te. I evidentment també estrangers a l'estiu.

Va ser complicat aconseguir clientela?
Al principi sí que va ser dur fer-nos la clientela. I quan la teníem, fa uns 15 anys, vam tenir una sotragada amb el cafè en càpsules. Es va buscar la mateixa clientela que tinc jo, i no sabia com aniria. Van ser moments molt durs. Però de mica en mica els mateixos clients han notat la diferència de qualitat i han anat tornant. I aguantar aquests anys difícils i tenir cura de la presentació del producte m'ha donat la recompensa.

No és fàcil mantenir una botiga
Està clar que avui dia no pots posar un negoci i pensar que al cap de tres anys ja tindràs beneficis, podràs fer vacances, anar-te'n quinze dies de viatge o agafar una dependenta per cobrir-te quan vagis al gimnàs. Tenir un negoci és aixecar-te d'hora al matí, nits desvetllades pensant en com te'n sortiràs, hores i hores dedicades a mirar d'aixecar-lo i tirar-lo endavant. Des del dia 1 fins als 25 anys. Hi ha factors que t'obliguen a estar al dia com un canvi de govern, les vagues franceses o, al contrari, pot ser que et vagi molt bé perquè plou tot l'estiu i et surten els clients de sota les pedres! S'ha de tenir paciència i treballar molt.

Tast Coffee & Tea Shop
C. Girona, 4, 17600 Figueres
Podeu seguir-la a Facebook i Instagram