La Figa i SOS Monuments realitzen una jornada de debat i reflexió sobre la Sala Edison

La trobada finalitza amb la decisió d’engegar una nova campanya en un futur proper.

L’Associació La Figa de Figueres i l’Associació per a la Defensa Cívica del Patrimoni Cultural SOS Monuments han viscut una jornada de reflexió i debat centrada en la Sala Edison, coneguda antigament com el cinema de Can Cusí. La Figa ha organitzat tres conferències que han posat sobre la taula diverses temàtiques necessàries per entendre la situació actual i un possible futur que beneficiï al màxim de la ciutadania figuerenca.

Per una banda, el llicentat en Història a la Universitat de Girona (UdG) Jordi Roig ha exposat tota l’activitat cultural i associacionista dels vuitanta anys d’activitat del centre, mentre que Anna Albó, llicenciada en Arquitectura a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i membre del Col·legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya (COAC), ha fet una reflexió sobre el valor arquitectònic i social, així com un petit resum de com s’ha anat degradant la finca des del seu tancament. Finalment, Íngrid Castañé, graduada en Història de l’Art (UdG) i amb un Màster en Gestió del Patrimoni Cultural i Museologia a la Universitat de Barcelona (UB), ha narrat la cronologia de les diverses reivindicacions i campanyes que s’han dut a terme des dels anys 80, en les quals han participat diverses associacions, col·lectius i grups latents de ciutadans que reclamaven el desbloqueig de la situació i es posicionaven en contra de l’abandonament de l’espai cultural. La jornada ha seguit amb un dinar i una visita per la ciutat de Figueres, durant la qual s’han remarcat els espais culturals i socials més importants, així com algunes de les obres de l’arquitecte Josep Azemar, autor de l’equipament del carrer Sant Pau.

Després de la visita final a l’exterior de la Sala Edison i d’un primer contacte amb els comerços de la zona, les dues associacions han analitzat la situació actual i han definit unes primeres accions per engegar una nova campanya totalment diferent a les anteriors: una nova manera d’entendre la reivindicació que aposta pel projecte de futur d’un equipament catalogat com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL).

Així doncs, la conclusió extreta de la Jornada Sala Edison, celebrada el dissabte 15 de febrer del 2020, és iniciar un procés de revindicació ferma i continuada. L’Associació La Figa, amb el suport i assessorament de l’Associació per a la Defensa Cívica del Patrimoni Cultural SOS Monuments, iniciarà en els propers mesos una nova campanya a les xarxes socials, als mitjans i al carrer. L’inici d’aquest nou procés de participació ciutadana vol culminar amb la creació d’un projecte vàlid, realista i viable a nivell econòmic per a l’edifici, i vol assolir l’objectiu final que han tingut totes les reivindicacions que s’han realitzat fins a dia d’avui: tornar a obrir les portes de la Sala Edison amb un espai que represetin la població empordanesa i que sigui un revulsiu per a la ciutat a tots els nivells, especialment social i cultural.

La Figa | Figueres

L’Associació La Figa, nascuda al 2013 sota el nom Casal Popular La Figa, és una iniciativa d’un grup de persones figuerenques que decideixen iniciar un procés de participació popular a la ciutat. Fundada amb l’objectiu de crear un espai de trobada i potenciar la cultura i l’intercanvi, La Figa va esdevenir un col·lectiu inquiet que participava activament en diverses celebracions populars i tradicionals de Figueres com la revetlla de Sant Joan, la Quina de les festes de Nadal o la festa alternativa al centre de la vila.

Actualment, La Figa està formada per alguns dels membres fundadors i altres persones actives que s’han incorporat al llarg dels set anys de vida del col·lectiu, i s’ha convertit en una associació figuerenca amb un doble objectiu: defensar les festes populars i reivindicar la recuperació dels espais en desús de la ciutat.

SOS Monuments | Barcelona

L’associació SOS Monuments, nascuda a Catalunya en 1997, és una iniciativa d’un grup d’arquitectes, geògrafs, historiadors i diversos professionals preocupats – com assenyala el seu Manifest Fundacional – per obrir canals de participació de la societat en la democratització i control de la gestió del patrimoni cultural.

Un patrimoni cultural entès en el sentit més ampli, des de l’ historicoartístic tradicional, fins a les noves formes de béns d’interès cultural tant materials com immaterials.