Jordi Masquef

Parlem amb l'alcalde de Figueres sobre aspectes claus de la ciutat: el pla de xoc contra la inseguretat, la mobilitat i les zones d'aparcament.

Sabem que, derivat del pla de xoc contra la inseguretat que està duent a terme, han augmentat les inspeccions a locals focus de problemàtiques, i queda palès en les fotografies que pengen a les xarxes socials. Però, després de les inspeccions, les activitats d'aquests locals continua.
El què s'està fent és molta inspecció, que entenem que és la clau, i porta implícit molta pressió policial. Fem inspeccions de disciplina urbanística i compliment d'ordenances. Sobretot, quan algú vol obrir un negoci ha de tramitar una llicència o una comunicació, avui en dia, la majoria, ha de fer una comunicació a l'Ajuntament. Nosaltres el que fem és exercir la competència d'inspeccionar allò que han comunicat. Alhora es controla que no s'hi estigui desenvolupant cap activitat il·lícita. Tot això haurà de derivar en sancions i, en el cas més extrem, el tancament del local.

Pel que fa al carrer Sant Pau, una de les propostes era la seva reobertura al trànsit durant l'horari nocturn o no comercial.
S'estudiarà. Totes les decisions que afecten la mobilitat s'han de consensuar amb els veïns. No es farà res sense, prèviament, haver-ho consultat als veïns del carrer Sant Pau. La ciutadania ens demana un debat obert, però més enllà d'això, entenc que els primers a poder-se manifestar han de ser els veïns directament afectats.

Precisament, el passat 13 de desembre es va reunir amb els veïns del sector del carrer Vilafant, Lasauca i entorn, d'una banda, i del sector dels Fossos, Calçada dels Monjos, pl. del Gra, pl. Escorxador, pl. Tarradellas i entorn. Recentment hem vist com tornaven a canviar el sentit del carrer dels Fossos. Quins canvis ens esperen per solucionar el tema de mobilitat?
A la zona del carrer Vilafant, s'obrirà el carrer Rodes, i de la zona de la plaça de l'Escorxador també s'obrirà algun carrer al trànsit i es rectificarà algun sentit a un parell de carrers més. Ja hem canviat el carrer dels Fossos, davant del Pallach, que torna a ser en sentit a la plaça de l'Escorxador.

Una de les seves prioritats era tirar endavant l'aparcament del camp del Far. Quins avantatges suposarà tenir aquest nou espai en aquella zona?
Primer de tot, conceptualment continuem amb l'objectiu d'obrir aparcaments de proximitat gratuïts, que estiguin a 5-8 minuts a peu del centre de la ciutat...

Però la via del tren sempre ha marcat una barrera pels figuerencs.
Per això mateix, hem d'anar fent exercicis d'eliminació d'obstacles. La via del tren és un obstacle físic, però d'aquella estació en diem que és l'estació del centre. Per tant, serà un aparcament que estigui a un minut a peu de "l'estació del centre". No només serà un aparcament de proximitat, sinó que també es tracta de dinamitzar el barri, canalitzar els turistes que vénen de Roses a través de l'avinguda Vilallonga fins al camp del Far. Això voldrà dir més gent caminant per tota la zona, des de l'aparcament, plaça de l'Estació, carrer Pompeu Fabra, fins al centre.
I per últim, el que suposarà, també, és fer una bona la senyalització. Quan fas aquest tipus d'aparcaments, és important que se senyalitzi correctament, i que puguis vehicular tota la gent cap allà, evitant que vagin amb el cotxe cap al centre de la ciutat.

La zona verda ha tingut una gran crítica negativa, malgrat era una petició dels veïns.
Jo, fa quinze anys, no era partidari d'aquestes zones. Però cal tenir en compte que ho van demanar els veïns. I qui realment nota el canvi davant la implantació de la zona verda és el veí. Certament, qui ve a treballar a Figueres i és de fora, no podrà aparcar a la primera corona de la ciutat, i haurà d'aparcar una mica més lluny. Però és en benefici dels veïns de la zona. A mi el que m'agradaria saber és si ha millorat la qualitat de vida de la gent que hi viu, d'aquells que ja no cal que estiguin mitja hora buscant aparcament, i que ara poden aparcar davant de casa per vint cèntims d'euro al dia. Nosaltres, ara, ja coneixem les bondats de la zona verda i blava, però demanaria que la gent fos més permeable als canvis i que ens deixessin marge de confiança perquè puguin apreciar les bondats d'una zona verda. En cap cas té afany recaptatori. Penseu que en prou feina cobrim el cost del servei. El que sí que té són avantatges pels veïns. Hi ha altres zones de la ciutat que ens ho demanen, com a l'Eixample i al Parc Sol, però, òbviament, ara no s'implementarà. Ho estudiarem, però ara per ara no farem més canvis. L'únic canvi, en aquests mesos, és la implantació de la zona verda de la Creu de la Mà.