Xavier Carrón, responsable de l’empresa empordanesa de maquinària per hostaleria i alimentació, explica que el secret del seu èxit ha estat consolidar un bon equip professional i actualitzar-se constantment per adaptar-se als canvis
Ja fa més de 17 anys que veu aixecar la persiana i gairebé heu arribat a la majoria d’edat. Com van ser els vostres inicis?
Els inicis van ser una barreja de dificultats i il·lusions. Crear alguna cosa del no-res i obrir un forat en un mercat ja existent, sense reputació prèvia, no és fàcil. Però dos dels socis ja venien d’aquest sector (Coll Fred) i al costat meu, que venia de l’hostaleria, vam anar a poc a poc situant-nos en un petit local de 70 metres quadrats de Castelló d’Empúries.
La crisi del 2008-2009 va ser una brusca frenada al creixement, i a partir d’aquest moment ha estat una constant adaptació a l’entorn, amb tots els canvis tan polítics, econòmics i formes de mercat que s’han produït. La irrupció de les compres per internet també ha suposat una revolució en una part de les nostres vendes, encara que per les característiques del producte, una gran part del nostre treball no es pot realitzar a través de les compres on-line per la necessitat de planificar, dissenyar i donar el servei postvenda d’instal·lacions completes.
Quines han estat les claus per convertir Edifred en l’empresa que avui coneixem?
El secret és el mateix que empraria un agricultor, cada dia veure que temps fa (metafòricament) i actuar en conseqüència. Cada dia i cada hora, intentar consolidar un equip en el qual confiar i en el qual recolzar-te, i tirar endavant sense deixar d’actualitzar-te constantment perquè no t’atropelli l’evolució.
Suposo que us sentiu satisfets per la feina feta i el servei que oferiu als clients.
Estem contents del que som. Sense voler-ho ens hem convertit en un referent a la comarca i, a més, malgrat estar en el constant terratrèmol en el qual som, hem obert una secció enfocada exclusivament a l’esport com és el ciclisme, tan popular a la nostra comarca, i comptem amb l’exposició més gran i variada de la nostra zona.
I des de fa tres anys, i aquesta sí, derivada de la maquinària i davant la necessitat que existia, comptem amb una exposició de prop de 400 metres quadrats d’electrodomèstics que està tenint un èxit sense precedents. Tot això sense descuidar Edifred com a empresa original que continua creixent a poc a poc en cada exercici.
Quina és la vostra estratègia per fer front a la crisi que estem vivint?
Aquests moments són, empresarialment, molt complicats i ens obliguen a un replantejament global. Nosaltres hem optat per redimensionar-nos, així els propietaris podem estar més a prop dels clients. Això ho hem aconseguit amb el nou local de Vilatenim, en el qual hem aglutinat les tres seccions, podent aprofitar al màxim els recursos humans (gran equip) del qual disposem, i passant, això si, d’una plantilla de 29 treballadors directes a 14, i supressió dels espais comercials poc rendibles, com van ser els establiments de Vila-sacra.
Teniu algun projecte de futur al calaix a l’espera que escampi una mica la incertesa actual?
El “calaix” està desbordat de noves inquietuds en totes les àrees de l’empresa: noves marques, nous productes, nou personal… però pas a pas i esperant que la situació actual passi ràpidament i ens deixi ser nosaltres mateixos i poder gaudir de les persones estimades i de la nostra meravellosa terra.