Per segon any consecutiu Figueres celebra la cita catalana de referència amb l’humor fora de les seves dates habituals, i a pesar de tots els condicionants i restriccions, els organitzadors fan una valoració molt positiva perquè s’han cobert totes les expectatives.
Aquest any el Festival Còmic de Figueres ha presentat una programació pensada especialment per ajudar a sobreposar-nos als efectes de la pandèmia, a través d’un intens cap de setmana i una variada oferta d’espectacles i activitats que ha comptat des del primer minut amb la complicitat dels espectadors, tant del públic adult, com el jove i l’infantil.
“La necessitat d’arribar a diferents tipus de públic ha estat sempre una prioritat per nosaltres alhora de programar espectacles i activitats, perquè és una manera de representar les diferents perspectives d’entendre l’humor.”
Per primera vegada el festival ha programat un espectacle en llengua anglesa. Coulrophobia, de la companyia The Opposable Thumb va cloure el festival amb un espectacle majúscul que ha representat una oportunitat única de veure en acció aquests reconeguts clowns de Bristol al clímax del seu potencial còmic. L’espectacle va comptar amb la participació del públic a l’escenari que va connectar immediatament amb aquesta proposta que ha obert horitzons en
aquesta línia als programadors del festival empordanès.
“Aquesta ha estat una edició difícil d’organitzar, i programar un espectacle internacional i en anglès era un dels reptes que teníem pendents de feia anys. I ha funcionat més del que ens pensàvem.”
En aquests temps on està restringida la formació de multituds, el festival ha seguit apostant per la programació de teatre de carrer a l’escenari de plaça Catalunya, adaptant l’espai a l’aforament limitat per motius de seguretat.
Aquest any l’habitual grada que es planta tots els anys a la plaça del Mercat de Figueres per acollir els espectacles gratuïts, s’ha dissenyat amb cadires individuals tenint en compte les circumstàncies. Tot i les restriccions, el públic ha
assistit omplint els espectacles de somriures per veure a les companyies LPM, la Cia. Leandre Clown i a Jessica Arpin que van fer participar a un públic amb moltes ganes de teatre al carrer.
L’espectacle Per fi sol d’en Carles Sans va obtenir el reconeixement absolut del públic del teatre El Jardí que es va entregar per complet als gags de l’actor i les anècdotes de 40 anys d’El Tricicle.
Una altra prova superada ha estat la reprogramació del col·lectiu El Soterrani amb Oye Sherman, Ana Polo, Raquel Hervás, Irene Minovas, Marc Sarrats i Josep Català. El festival consolida aquesta proposta dirigida especialment al
públic juvenil, fidel seguidor d’aquest grup de monologuistes sense fre. L’alineació d’aquest any ha constatat que les dones còmiques controlen, i molt, aquest gènere humorístic de format stand up.
L’espectacle Pòsit, co-producció del festival i l’actriu Meritxell Yanes ha tornat a reunir als espectadors més interessats en el teatre social i reivindicatiu. La proposta ha estat avalada pel Col·legi de Metges i el personal sanitari que tracten
l’acompanyament de les persones amb Alzheimer, i ha tingut una molt bona acollida per part del públic i familiars de malalts afectats per demències que han aprofitat aquesta segona oportunitat per veure de nou al festival aquest muntatge teatral dirigit per Martí Torras.
El públic adult del festival també ha pogut gaudir d’una altra novetat aquest any, les Matinals de Teatre que s’han obert en una nova franja horària i gratuïta a l’Auditori Caputxins. Aviat es van exhaurir les localitats dels dos espectacles de
la Companyia Tot i Quarta Regional que ens han descobert més propostes de bon humor que es fa a casa nostra.
Una altra de les importants apostes d’aquesta edició per part de la organització, a banda dels espectacles, ha estat el 1er Concurs de Vídeos i Mems Humorístics en Català que el festival ha organitzat paral·lelament a la programació escènica per combatre la davallada en l’ús social de la llengua catalana. Un fenomen preocupant i alhora rellevant en l’entorn audiovisual amb molta influència entre el públic juvenil. Per aquest motiu el festival ha reunit a un grup de joves influencers dels Països catalans per exercir de jurat: Miquel Montoro, Laia Argelaguet o Maria Bouabdellah, així com en Xavi Rico, més conegut com Apitxat que ha aportat una elevada participació per part del jovent de terres valencianes.
Segons els organitzadors, la primera edició del concurs que compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat i l’assessorament del Consorci per a la Normalització Lingüística del Català, ha enregistrat una molt bona participació. S’han rebut a prop d’un centenar de propostes, entre vídeos i mems, i s’han repartit un total de vint premis de fins a 300,00€ per als guanyadors de les diferents categories. Les peces guardonades reflecteixen l’interès dels més joves a reivindicar la llengua i la necessitat de disposar d’espais propis on poder fomentar la creativitat i la imaginació.
“Aquesta primera edició del Concurs de Vídeos i Mems és una petita llavor per contribuir a fomentar l’ús del català i la creació de contingut a les xarxes socials en la nostra llengua. Amb la creació d’aquest nou espai dedicat als més joves, el concurs ha representat també l’oportunitat d’obrir-nos al sector juvenil que reclama espais concrets on poder realitzar-se i participar en activitats que ens ajudin a enfortir-nos com a cultura i com a societat.”
*Declaracions de Xavier Valentí i Titín Custey, co-directors del Festival Còmic de Figueres.