Josep Playà Maset, Periodista i autor de “Els últims secrets de Dalí”
“En 50 anys, han vingut milions de persones al Teatre-Museu Dalí i, en el futur, me l’imagino ampliat en la casa Giralt Ventolà”
Com va començar el seu interès per Dalí?
Vaig publicar el meu primer article sobre Dalí el 1979, al «9 País», dedicat a la conferència de Carles Frigola sobre personatges empordanesos on deia que Dalí era un personatge que definia l’Empordà. En 1980, com a corresponsal de l’«Avui» per a notícies de la Costa Brava, vaig entrevistar personatges claus del món dalinià com Ramon Guardiola i Antoni Pitxot. A hores d’ara, he publicat «Els últims secrets de Dalí».
Per què Dalí és fascinant?
Hi ha tres raons bàsiques: la primera perquè és un gran artista i aquesta és la base. En segon lloc, és polifacètic: pintor, també un gran escriptor, fa incursions en el cinema, treballa per al teatre, i la tercera perquè ell capta molt aviat la importància dels mitjans de comunicació en el món actual i ja en 1934, als Estats Units, veu la importància de captar l’atenció dels mitjans. És coneguda l’anècdota en què baixa del transatlàntic amb una barra de pa damunt del cap. Serà un dels primers artistes que accedeix a fer publicitat, fet insòlit en els anys 40 i 50, i així anuncia des de mitges, cotxes, xocolata, fins a camises; això el fa popular i conegut.
Què significa que el Teatre-Museu Dalí celebri els primers 50 anys?
Per a Figueres, el Teatre Museu Dalí és el seu referent, és la imatge que tots els turistes s’emporten de la ciutat. En 50 anys, milions de persones han vingut per visitar-lo. Per tant, és necessari que la ciutat en parli i ho celebri. Entre altres actes, amb en Max Pérez estem comissariant una exposició sobre la història de l’edifici del Teatre-Museu que es podrà visitar a partir de l’entorn del 15 de desembre, ja que en aquesta data de 1850 es va inaugurar.
Parlem de les presentacions del teu llibre “Els últims secrets de Dalí”
L’hem presentat a Barcelona, Figueres, Cadaqués i Garriguella. El dia 30 de setembre, a les 19 hores farem una presentació a l’auditori del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.
Per què l’alcalde Marià Lorca ha estat fonamental en la difusió de l’obra i figura daliniana?
Marià Lorca és un polític que ve del món empresarial i, per tant, té molta intuïció. Quan arriba a l’alcaldia de Figueres, entén que Dalí és l’atractiu més important per a la promoció de la ciutat i es bolca en el món dalinià. A més, disposa un gran col·laborador, Joan Francesc Burgas, que era un gran apassionat de Dalí i així es va guanyant la confiança del pintor. Cal recordar que Lorca es va oposar al canvi de nom de la plaça de Gala i Salvador Dalí a plaça del Teatre i ell també va ser l’impulsor de la compra de la Torre Galatea per destinar-la a l’ampliació del Teatre-Museu, a més de facilitar la seva dalinització, amb la instal·lació de pans i ous, essent ara una imatge icònica de Figueres, coneguda arreu del món.
Dalí diu a Lorca que vol ser enterrat al Teatre-Museu
Certament, Dalí indica a l’alcalde Lorca que vol ser enterrat al Tetre-Museu i no a Púbol. D’aquesta manera, segueix l’exemple d’altres dos artistes catalans sepultats dins la seva obra: Gaudí, a la Sagrada Família, i Josep Maria Sert, a la catedral de Vic, decorada amb les seves pintures.
Com creus que serà el Teatre-Museu Dalí d’aquí a 50 anys?
Me l’imagino amb l’ampliació a la casa Giralt Ventolà, on es podrà exposar més obra daliniana, ja que es disposa de més quadres dels que es poden exhibir actualment al Teatre-Museu. També es podrà fer com els grans museus que es dinamitzen amb grans exposicions temporals. En el cas de Dalí es podran realitzar mostres sobre l’artista i la seva relació amb diversos temes: el surrealisme, els mitjans de comunicació, la ciència i la seva esposa i musa Gala.