Basures

L’Ajuntament no cedeix i els treballadors d’escombraries comencen la vaga indefinida

La capital de l’Alt Empordà torna a córrer el risc de passar les festes nadalenques entre muntanyes de brutícia després que l’equip municipal hagi refusat la petició que li van fer els sindicats per aturar el primer tràmit de la municipalització del servei d’enllumenat. Davant la negativa de l’equip municipal, els treballadors d’Ecoserveis han iniciat una vaga indefinida per evitar la segregació de plantilles. El resultat és que en tan sols dos dies de protesta, la ciutat ja està sumida en un caos de deixalles.

Si l’Ajuntament no ho impedeix en una negociació d’última hora, Figueres passarà les festes de Nadal entre escombraries. I ho farà quan el món sencer travessa la pitjor crisi sanitària de l’últim segle, com si amb la pandèmia de la covid els figuerencs no tinguessin ja prou. De res servirà el pacte que va aconseguir ara fa quatre anys l’anterior equip municipal, quan la vaga d’escombraries es va desconvocar el mateix dia de Nadal gràcies a un acord amb els treballadors. Un pacte que, per cert, va ser aplaudit en el seu moment per l’actual alcaldessa, Agnès Lladó. La mateixa responsable municipal que ara s’ha negat a acudir a les tres últimes reunions de negociació, segons expliquen els delegats sindicals, i la mateixa alcaldessa que fa uns dies va declarar que negociaria fins a l’últim minut per aturar la vaga que començarà aquest dimarts, 15 de desembre.

«Nosaltres no volíem fer vaga en plena pandèmia. Per això l’hem desconvocat un cop i per això demanàvem a l’Ajuntament a negociar fins a l’últim moment. Però en lloc de l’alcaldessa o del vicealcalde Pere Casellas, en les tres últimes reunions només ha estat present un advocat de Fisersa que no tenia cap poder per signar res», lamenta un delegat sindical de CCOO que ha participat en les trobades.

Però l’Ajuntament no ha volgut cedir i el dilluns 14 de desembre va aprovar la memòria justificativa que avala la municipalització del servei d’enllumenat públic. Una aprovació que es va dur a terme tot i que els sindicats havien sol·licitat la seva paralització per seguir negociant amb el consistori. Una aprovació que es va dur a terme en un mogut ple municipal que es va haver de suspendre breument per el soroll dels petards llançats per mig centenar de treballadors davant la seu consistorial.

I en aquest ple, el principal argument del vicealcalde Pere Casellas, responsable de l’àrea de Territori i Serveis Públics, per tirar endavant votació que significa el primer pas per la municipalització de l’enllumenat, és que seria més eficient i suposaria un estalvi de 238.000 euros anuals. Un argument econòmic com el que va emprar l’equip municipal fa uns mesos a l’hora de justificar la pujada de taxes i impostos en plena pandèmia. Mentre que, per la seva part, l’alcaldessa Agnès Lladó va dir que no es pot permetre que els sindicats marquin les polítiques del model de gestió dels serveis públics de la ciutat.

El conflicte que en tan sols dos dies ha deixat ja alguns carrers de la ciutat plens de deixalles és una ferida que es va tancar fa quatre anys, quan ja es va intentar separar els treballadors que presten els serveis d’enllumenat, parcs i jardins, neteja viària i recollida d’escombraries a la ciutat. Una segregació que ara ha tornat a reobrir sense contemplacions l’actual equip municipal, amb la intenció, segons els treballadors, d’afeblir a les plantilles i rebaixar els seus drets socials i laborals. Divideix i guanyaràs, diu la famosa frase, que sembla haver portat a l’actual govern municipal a una estratègia de fets consumats, com va ser l’entrada en vigor -el passat mes d’abril, en ple confinament- de l’adjudicació del servei de parcs i jardins (anteriorment gestionat per Ecoserveis) a la UTE Serveis Integrals de Finques Urbanes i Brócoli.

Pau Gálvez, representant sindical de CCOO, afirma que el següent servei que se segregarà d’Ecoserveis serà el de neteja viària. «No tenim cap calendari oficial damunt la taula, però per les declaracions d’en Casellas sabem que la neteja viària passarà a Fisersa al març, igual que es vol fer amb l’enllumenat públic. Per contra, la recollida d’escombraries es vol adjudicar a una empresa privada», explica.

Aquest representant sindical recorda que fa dos anys es va arribar a un acord amb l’Ajuntament sobre el conveni ciutat, un marc laboral que abastava als serveis públics de la ciutat. Aquest conveni permetia que, encara que se separessin les plantilles i s’adjudiqués el servei a una altra empresa, es mantingués la unitat de conveni i les actuals condicions laborals. «Però ara ens trobem que l’Ajuntament vol tornar a separar als treballadors, a la qual cosa nosaltres ens oposem fins que tinguem la seguretat que es mantindran les condicions laborals i els llocs de treball. Aquesta és la reivindicació principal, no demanem més diners, només demanem quedar-nos com ara», assegura.

Davant la greu situació que a hores d’ara es viu a la ciutat, el president de Comerç Figueres, Frederic Carbó, ha fet públic un comunicat en el qual demana que l’Ajuntament i els treballadors tornin a les negociacions per acabar amb el conflicte i lamenta que la vaga s’hagi convocat en plena pandèmia, en un moment on els comerciants són «especialment vulnerables», per la qual cosa insisteix que la protesta és «una irresponsabilitat i ara no toca».

El principal grup de l’oposició, Junts per Figueres (JxF), ha demanat al govern municipal i als sindicats que tornin a seure en la taula de negociació «per trobar una solució en pro de la ciutat». Junts ha ofert la seva col·laboració «per evitar que aquesta vaga afecti el comerç, la restauració i el conjunt de la ciutadania de Figueres, especialment en un moment tan crític com són les Festes de Nadal i enmig d’una gravíssima pandèmia». El grup municipal que encapçala Jordi Masquef considera «intolerable» que s’estigui produint la vaga «anunciada des de fa mesos» i denuncien que la ciutat no es pot permetre ara aquest conflicte.

El cert és que en el rerefons de la protesta també hi ha altres qüestions que s’arrosseguen des de fa temps, com són les pèssimes condicions de treball, segons denuncien els treballadors. «No tenim equips de qualitat. Si plou i se’t mullen els peus, et tires tres dies amb els peus mullats perquè no tens botes de recanvi. Els impermeables són de mala qualitat i ens entra aigua. La roba d’estiu és més gruixuda que la d’hivern. No tenim unes jaquetes que vagin bé per al fred. No tenim pràcticament de res», explica una treballadora de neteja viària.

Un dels casos que ha provocat més malestar per la manca d’equips de seguretat adequat ha estat el que va passar a principis de la pandèmia, quan els treballadors de neteja viària van haver de treure escombraries de l’Hospital de Figueres, entre les quals hi havia residus de malalts de la covid, i només portaven bosses d’escombraries a sobre com a única protecció.

«No hi ha carros suficients per a tots els escombriaires. Als matins hi ha baralles per veure qui agafa un carro. L’altre dia vaig posar gasolina al vehicle que porto habitualment i, quan vaig arribar a una rotonda, anava deixant anar dolls de gasolina, els retrovisors es despengen, els vehicles s’escalfen i perden líquid anticongelant. Són vehicles que fa 10 anys ja eren vells, ara estan que cauen a trossos, i quan un deixa de funcionar, no el canvien», coincideix un altre treballador d’Ecoserveis.

Els sindicats també demanen que es replantegin les rutes de neteja, perquè són molt llargues. Haurien de ser d’uns 6 quilòmetres, però la mitjana és d’entre 13 i 14 quilòmetres, que cal fer caminant i netejant. «Hi ha rutes que si el dissabte o el diumenge no hi va ningú, perquè no hi ha prou personal, dilluns és impossible acabar-la, i això fa que s’acumuli la feina. Falta gent, material i maquinària», insisteixen els treballadors.

 120 total views,  1 views today