L’acte el va presentar Dolors Barceló, candidata a l’alcaldia per Junts per Catalunya
Porta un dels departaments del govern català sobre el qual més estan fixats els ulls del seu homòleg espanyol. Es tracta de conselleria d’Acció Exterior i de Govern Obert, sobre la qual recauen totes les competències en afers exteriors de Catalunya i que tantes reticències aixequen a Madrid. La seva titular, Victòria Alsina, va estar el passat 29 de juliol a Castelló d’Empúries, acompanyada de la cap de llista de Junts per Catalunya al municipi, Dolors Barceló, per oferir una xerrada sobre diversos aspectes de la seva àrea.
Alsina va parlar del municipalisme i d’Europa, dels canvis que està experimentant el servei públic des d’un ajuntament, Consell Comarcal o Diputació, i de la presència de Catalunya al món. Tot i que no es pot agafar en la seva literalitat, la consellera, que porta temes relacionats amb la participació ciutadana en tots els àmbits de l’administració, va afirmar que “el ciutadà és un client al qual li has de resoldre la vida”. Els periodistes titllen Alsina d’una política de futur. Amb la xerrada de Castelló d’Empúries va quedar molt clar per a la majoria d’assistents.
Entre els assistents a l’acte hi havia el senador i alcalde del Port de la Selva, Josep Maria Cervera, la diputada provincial i exalcaldessa de Roses, Montse Mindán i els vicepresidents del Consell Comarcal, Josep Maria Bernils (regidor de Junts a Figueres) i Agustí Badosa (alcalde de Sant Pere Pescador). També hi va ser presents l’alcaldessa de Llançà, Núria Escarpanter, acompayada de la regidora Sònia Sarola, així com els regidors de Roses, Sílvia Ripoll (candidata a l’alcaldia per Junts) i Juan Manuel Fernández, i de Sant Pere Pescador, Sònia Ortega, entre altres.
En relació a l’expansió de les delegacions a l’estranger que ha iniciat des que va arribar al departament, va deixar clar que “si algú pensa que l’acció exterior és igual a Procés, com moltes vegades agrada encasellar, la resposta és que no. L’acció exterior és la millor estructura d’Estat que tenim, al servei de tothom. I en aquest sentit, hem rellançat el Diplocat amb un nom nou: Catalunya Internacional. Serà la principal plataforma del Govern per impulsar la col·laboració público-privada en acció exterior”.
Va afegir que “la nostra política ha de seguir sent europea i mediterrània, però també hem de ser a l’Àsia, a l’Àfrica i a Amèrica. Per tant, havíem d’ampliar aquesta xarxa de delegacions. N’obrirem abans que s’acabi l’any al Japó, Corea del Sud, Sud-àfrica, el Senegal, el Marroc, el Brasil… Després també obrirem oficines específiques per reforçar les delegacions al Quebec i a Dublín”.
Pel que fa a la taula de diàleg entre el govern espanyol i català, que té el rebutja de Junts, tal com es planteja actualment, va advertir que “les recomanacions del Consell d’Europa, és que necessitem una solució política, no una solució judicial. El que passa és que perquè una taula d’aquest tipus funcioni ha de tenir uns objectius molt clars, ha de tenir un calendari, ha de tenir una metodologia, i això no ho hem vist fins ara. El que explico internacionalment és que és una operació de màrqueting polític per part del govern espanyol. Això ens ha fet cert mal, perquè la visió de la gent és que el conflicte està canalitzat perquè hi ha una taula de diàleg, i això no es correspon amb la realitat”.
Pel que fa a la continuïtat de la seva formació política en l’executiu, Alsina va deixar lar que “la millor manera de fer valer el programa electoral de Junts és ser al Govern. Per tant, jo crec que hem de continuar al Govern i, a més a més, hem de tenir més lideratge. Es necessita estabilitat i seguir fent la feina”.