Guàrdia Urbana

L’assessor jurídic del Sindicat Independent de la Policia Local de Catalunya (SIP-FEPOL) i delegat sindical a les comarques de Girona explica el conflicte que està vivint la Guàrdia Urbana de Figueres amb l’equip de govern local.

Què està passat entre la Guàrdia Urbana de Figueres i l’Ajuntament?
Fa uns dos mesos que estem en conflicte amb l’Ajuntament de Figueres. Nosaltres som el sindicat majoritari dins la Guàrdia Urbana (GU) de Figueres, i en aquesta legislatura hem arribat a diversos acords que es poden sintetitzar en: una compensació per dietes per aquells que realitzen més de deu hores, que afecta tant a la brigada com a la GU, i el passi de les hores dels cossos policials. Des de l’any 2016, en les certificacions per serveis extraordinaris el grup C2 ha passat a C1. A la mesa de negociació vam arribar a l’acord de passar-ho a C1, amb el vistiplau dels polítics, dels tècnics de la casa i dels representants sindicals, però no s’apliquen, i es continuen cobrant com a C2.

Això és un tema de recursos humans, oi?
Sí, de fet ja ens hem trobat amb la Sònia Trilla com a cap de recursos humans, que va dimitir, i ara tenim el senyor Pere Casellas com a regidor. El que veiem és que tots els acords que es prenen a la mesa amb aquest regidor, no es plasmen a la realitat.

El conflicte ha augmentat darrerament. Quin ha sigut el motiu?
Es tracta de la modificació d’unes fitxes que contenen la descripció dels llocs de treball i els seus emoluments. Tenim un grup d’agents i sergents que estan realitzant unes feines específiques, les quals s’han plasmat a unes fitxes i s’han negociat a la mesa. Pels volts de novembre, després d’anades i vingudes amb l’àrea de recursos humans, s’aproven. Finalment, les fitxes s’havien de traslladar al ple del mes de juny. Dos dies després del ple ens trobem una notícia a la premsa: les fitxes s’han declarat il·legals. La sorpresa és majúscula perquè tenim constància que secretaria i intervenció, en aquells moments, no havien fet ni tan sols el seu informe. No entenem com hem arribat a aquesta posició per part del consistori.

On està l’error? En el moment de la negociació o en el moment que es declara il·legal?
En el moment en què van negociar. Ells arriben a un acord amb nosaltres, amb unes condicions econòmiques. Desconeixem per quin motiu finalment s’han declarat il·legals. Aquesta negociació es va allargar durant sis mesos, i ara veiem que tot allò que s’aprova en mesa no té cap validesa. En tres anys no s’ha implementat cap acord de la mesa, exceptuant una part de la valoració. No entenem la ineficàcia. El polític assenyala els responsables de recursos humans dient que no fan els informes, i l’àrea d’intervenció i secretaria ens diu que els acords que arribem en mesa són jurídicament il·legals. Tenim un marc normatiu on parla de les meses de negociació, i si el polític arriba a acords amb el sindicat i no els pot validar, val més que quedem directament amb secretaria i intervenció, negociem amb els tècnics i deixem l’acció política de banda.

El conflicte entre el consistori i el cos d’agents preocupa, i més tenint en compte la situació conflictiva que viu Figueres, amb una presó rellevant, el pas transfronterer,…
I tenim un problema amb la producció de marihuana, som el supermercat de la droga de França. Les dades delinqüencials indiquen, i la mateixa ciutadania ho percep, que segons per quin barri i quines hores, i sense estigmatitzar a cap zona, s’estan convertint en veritables guetos. No vull crear alarma social, però l’espai social s’ha denigrat, la nit figuerenca ha denigrat. Certament, hi ha un malestar manifest de la ciutadania cap a l’equip de govern. I nosaltres també veiem que amb la mesa general de negociació tampoc arribem a acords.

Sou molt crítics amb l’equip de govern.
No som un síndic conflictiu ni que vulguem confrontar-nos amb l’administració, ben al contrari, entenem que al segle XXI, el sindicalisme és defensar els interessos dels nostres afiliats i arribar a acords, sabent la situació econòmica del país. A Figueres es va implementar la jornada de 35h pel funcionari, i, en canvi, els nostres companys, que també ho són, estan fent 2,5 hores setmanals més que la resta de plantilla de l’Ajuntament. Som conscients que la funció pública té unes garanties i uns drets que a l’empresa privada potser no es té, però no podem tolerar que se’ns menteixi de forma sistemàtica, sigui pels tècnics o sigui per la manca de direcció de l’equip de govern, i per això hem deixat d’assistir a la mesa general de negociació.

Deixar d’assistir a la mesa és una mesura de pressió?
Una d’elles. Com a col·lectiu especial la normativa ens manifesta clarament que no tenim dret a la vaga. El que intentarem és que aquest conflicte no afecti la ciutadania, perquè ja estan patint la manca de projecte polític de la ciutat i no volem agreujar més la situació. En la darrera assemblea vam determinar quatre accions. La primera és que d’ençà del dia 13 de juny hem deixat de fer serveis extraordinaris, és a dir, les hores extres voluntàries. La segona són les compensacions per prolongació de la jornada laboral, perquè et quedes a fer atestats, o altres situacions, i judicis. En aquest cas, hem deixat de demanar la retribució d’aquestes hores i demanem la computació del temps, d’aquesta manera es veurà la saturació real. La tercera mesura, que vam votar a l’assemblea, és que el dia 1 de juliol no assistiríem al Dia de la Guàrdia Urbana, sabem que no fa gaire pressió, però és la manera que tenim de fer evident la situació sense causar perjudici a la ciutadania. I la darrera mesura és assistir als plens municipals a mostrar el nostre malestar vers la manca d’acords vàlids, ja que és l’òrgan sobirà de la ciutat.

Preocupa la primera mesura. Si no fan hores extres, significa que no augmentaran el nombre d’agents per festes i celebracions a la via pública?
No. No hi serem. Però l’Ajuntament pot modificar els horaris, i acceptarem, si no es dona el cas d’urgència o necessitat, ho impugnarem on faci falta.

 3,408 visualitzacions totals,  2 vistes d’avui