La línia L5 comptarà amb parades a les dues localitats i es posarà en marxa a partir del proper dilluns 16 de gener.
Amb una freqüència del servei de 50 minuts, els tres nuclis de Vilafant (Les Forques, Les Mèlies i el nucli antic) s’enllacen amb la capital de l’Alt Empordà.
La companyia gironina d’autocars TEISA i la Generalitat posaran en marxa, el proper dilluns 16 de gener, la nova línia d’autobús L5 que servirà per connectar els tres nuclis de Vilafant amb la ciutat de Figueres. Aquest servei enllaçarà els tres nuclis de Vilafant (Les Forques, Les Mèlies i el nucli antic) amb la capital de l’Alt Empordà i el seu Hospital. Algunes de les seves parades coincidiran amb la L2, tot i que el recorregut entre totes dues localitats serà més directe. El vehicle per a les primeres setmanes de funcionament serà dièsel, però properament s’incorporarà un bus híbrid.
Aquest nou servei s’ha presentat aquest matí amb un trajecte entre la Plaça del Sol i l’Ajuntament de Vilafant, que ha comptat amb la presència de Juli Fernández, Conseller de Territori de la Generalitat; Agnès Lladó, alcaldessa de Figueres; Consol Cantenys, alcaldessa de Vilafant; Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Logística; Oriol Martori, Director General de Transports i Mobilitat; i Àlex Gilabert, director-gerent de TEISA.
Entre els dilluns i els dissabtes feiners, estarà en funcionament des de les 7 del matí fins a un quart de 10 de la nit amb una freqüència de 50 minuts. Es disposarà d’un bus urbà en doble torn i la línia, comptant els trajectes d’anada i tornada, tindrà parades a Figueres (Hospital, Ronda del Parc, carrer Empordà amb Damàs Calvet, carrer Empordà amb Balmes, Maria Torres, Poble Nou, Via Emporitana i plaça del Sol amb avinguda Salvador Dalí) i a Vilafant (Les Mèlies, Mossèn Cinto Verdaguer, el CAP de Vilafant, Ajuntament, Mare de Déu del Mont, Pavelló, l’institut Les Forques i Olivar Gran.
TEISA i la Generalitat adoptaran les mateixes tarifes existents en les línies L1, L2, L3 i L4 que opera Fisersa. Un bitllet senzill costarà 1,30 euros, mentre que la T-10 valdrà 8,05 euros i la TM (abonament mensual), en costarà 38. La T-Social, per a tota aquella gent empadronada a Figueres, tindrà un preu de 2 euros i no s’haurà de pagar per a la T-Menor. El pagament es podrà realitzar en efectiu i també amb mitjans electrònics, com ara la targeta bancària o el telèfon mòbil.
Juli Fernández ha explicat que “avui tenim un motiu per somriure a Vilafant, Figueres, la comarca i a tot el país. Des de la Generalitat tenim la vocació per treballar per a tota la població de Catalunya. Volem que la vida de la gent sigui una mica més fàcil i un dels instruments per fer-ho és el transport públic”. Segons el conseller, “vam considerar que aquesta nova línia L5 era una eina per facilitar les coses a les persones de totes dues localitats, portant la seva gent als llocs on es fa vida. Actuacions així, a més a més, combaten el canvi climàtic”.
Per la seva part, Consol Cantenys, ha dit que “és un dia importantíssim per Vilafant perquè el tema del transport ha sigut una reivindicació que s’allarga des del 2012. Teníem a una gran part de la nostra població exclosa d’un servei bàsic com ho és aquest. Els veïns del nucli històric n’estaven al marge i per fi la seva gent podrà anar a l’escola, al Centre d’Atenció Primària, al pavelló i també a Figueres. I ho faran amb un transport sostenible, millorant el dia a dia de tothom”. També ha parlat Agnès Lladó, que ha destacat la “importància” d’un dia que confirma la “necessitat que tenim tots els municipis d’estar units els uns amb els altres”. I ha afegit: “Com a capital, hem de ser generosos, treballant pel bé dels municipis propers i les seves necessitats perquè s’ha de garantir la igualtat d’oportunitats. Volem que tothom senti que la ciutat de Figueres sigui també la seva ciutat, encara que no hi visqui”.
Àlex Gilabert ha declarat que “la posada en marxa de la línia L5 suposa una nova aposta de TEISA per reforçar el transport públic de l’Alt Empordà de la mà de la Generalitat de Catalunya i, en aquest cas, dels Ajuntaments de Vilafant i Figueres”. Ha detallat que “malgrat ser un servei interurbà, la realitat urbanística és una continuïtat de la trama urbana entre els dos municipis, el que suposa que un servei com el que es posarà en marxa i coordinat amb la L2 existent, reforçarà la mobilitat entre els tres nuclis de Vilafant i el centre de Figueres i el seu Hospital, amb una freqüència combinada entre les dues línies d’entre 12 i 25 minuts”. El director-gerent de TEISA ha subratllat que “es possibilita també l’accés a l’institut de Les Forques al matí i el retorn a primera hora de la tarda”. “Iniciem el servei amb un vehicle dièsel, però seguim apostant per la descarbonització del transport públic, pel que volem incorporar un autobús híbrid interurbà durant aquest 2023”, ha conclòs.
La presència de TEISA al territori i l’aposta sostenible de la companyia
TEISA (Transports Elèctrics Interurbans SA) és una companyia familiar centenària que es va fundar el 1920 a Banyoles a partir d’una iniciativa empresarial singular i innovadora. En els seus inicis, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics que s’impulsaven per bateries, les quals s’havien de recarregar amb l’energia nocturna que sobrava de les centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.
Actualment disposa de més de 60 línies de transport regular i a demanda i amb un centenar de rutes escolars i de transport adaptat. També ofereix serveis turístics i excursions d’àmbit nacional, així com circuits internacionals en autocars. L’empresa és present a la majoria del territori gironí i a una part de les comarques de Barcelona. Dona servei a diverses poblacions com ara Sant Feliu de Guíxols, Girona, Banyoles, Olot, Ripoll, Camprodon, Puigcerdà, Figueres, Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni, Vic i Barcelona, entre d’altres. Compta amb 400 treballadors i treballadores.
El 2019 van rebre un reconeixement per apostar per la sostenibilitat en les flotes de vehicles, renovant el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental aquest any passat, havent invertit només el 2022 cinc milions d’euros en la renovació de busos i d’autocars. El passat mes de setembre, per exemple, va destinar 2,2 milions d’euros per posar en funcionament set autobusos interurbans híbrids en els diferents serveis que presta a les comarques gironines i a Osona. La companyia té la intenció aquest 2023 d’incorporar cinc vehicles 100% elèctrics més per als serveis urbans i de transport a demanda. Una nova aposta sostenible per mantenir-se al capdavant a Catalunya pel que fa a l’electrificació de la flota interurbana de transport públic i discrecional.