La jornada educativa Vilafant Vila Educadora s’ha preguntat si els jocs de taula són una eina educativa.
Els jocs de taula han centrat el Vilafant Vila Educadora, una trobada que vol mostrar el compromís de tot un municipi amb l’educació, unes jornades obertes a tothom, «a Vilafant tenim clar que tota la comunitat educa, ja sigui l’ajuntament, l’escola, la família, els veïns o fins i tot la ràdio, tots eduquem, per això tenim el compromís, any rere any, d’organitzar aquestes jornades que busquen reflexionar sobre diferents temes educatius i posar de relleu que entre tots eduquem», ha destacat l’alcaldessa de Vilafant Consol Cantenys. Cada any, aquesta jornada té eix vertebrador «quan preparem aquesta jornada busquem aquella temàtica que resulti útil i respongui a les necessitats de la comunitat educativa, per això hem parlat amb els centres educatius del nostre municipi i finalment vam decidir centrar, aquest any, en els jocs. Estem molt satisfets de com ha anat aquesta Vila Educadora, ja que hem pogut comprovar que els jocs ens aporten molts recursos per l’aprenentatge tant de grans com a petits», destaca la regidora d’educació Montse De La Llave.
La primera xerrada d’aquesta jornada ha anat a càrrec de Toni Viader de La Juganera, que ens ha explicat que els jocs de taula ens ajuden a treballar habilitats tant cognitives, com emocionals o socials. Viader, ha fet una xerrada participativa fent jugar el públic al ‘Time Line’, un joc que ha servit per ordenar cronològicament diferents jocs de taula. El conferenciant ha afirmat que l’educació ha de servir per donar als infants les habilitats per aprendre decisions durant la vida, i que, per tant, els jocs són, precisament, un camp d’entrenament ideal per treballar la presa de decisions. En aquesta primera xerrada, també s’ha respost a la pregunta de per què els jocs de taula ‘enganxen’, Viader ha explicat que el cervell humà busca patrons, i quan els aconsegueix descobrir això produeix dopamina, l’hormona que genera felicitat, precisament l’objectiu dels jocs és trobar aquests patrons. Els jocs que ens proposen reptes assequibles són els que ens agraden, precisament perquè aprenem.
Els alumnes de l’escola Sol i Vent també han estat presents en aquesta jornada, explicant, com a l’escola treballen diferents aprenentatges utilitzant jocs a l’aula. Els i les estudiants també han explicat com van elaborar el joc “Casa infectada” amb el que van guanyar el 3r premi del concurs Tísner de jocs en català. Durant la jornada els estudiants han pogut explicar el funcionament del joc que van crear.
I per tancar aquesta jornada, tota la comunitat educativa s’ha proposat respondre a la pregunta “Els jocs són una eina educativa?”. En aquesta taula rodona, hem pogut escoltar les opinions de mestres i estudiants, però també de les famílies, d’una psicopedagoga i de l’associació vilafantenca Oci Ficció dedicada a la divulgació dels jocs de taula. Durant aquesta taula rodona, els participants han estat d’acord, que els jocs de taula són una eina molt atractiva, que permet motivar i gaudir de l’aprenentatge. Durant el debat, també s’ha parlat sobre si cal reduir els jocs de pantalles substituint-los per jocs de taula. També s’ha destacat que els jocs són una eina inclusiva que permet treballar amb persones amb diverses capacitats.
Premiant als estudiants excel·lents
En aquesta jornada, l’Ajuntament de Vilafant ha volgut premiar aquells i aquelles estudiants excel·lents que aquest any acaben l’etapa d’educació obligatòria a l’Institut de Vilafant. En aquesta Vilafant Vila Educadora s’han fet entrega de la desena edició d’aquestes beques d’excel·lència pensades per guardonar els estudiants amb millors notes. Els i les estudiants per guanyar aquest guardó, també han hagut de fer una redacció explicant a qué es volen dedicar en un futur. Aquest any, els estudiants premiats han estat Àlex Crespo, Irene Homet i Núria Puiggalí.