- «Obra en prosa. Reposada, equilibrada i magistralment vibrant» aplega els articles publicats per l’arquitecte gironí entre 1902 i 1935
La diputada Natàlia Figueras ha participat en la presentació del volum, editat per Jordi Falgàs, que descobreix el pensament de Masó sobre l’art, la música, el patrimoni i la política
La sala Rafael Masó de la Demarcació de Girona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya ha acollit aquest dimarts la presentació d’Obra en prosa. Reposada, equilibrada i magistralment vibrant, el nou volum de la col·lecció «Josep Pla» de la Diputació de Girona. L’obra recupera una de les facetes menys conegudes de Rafael Masó: la d’escriptor i articulista.
L’acte ha comptat amb la participació de Joan-Lluís Lluís, director de la col·lecció «Josep Pla»; Jordi Falgàs, curador de l’edició; Margarida Casacuberta, professora de la Universitat de Girona, i Natàlia Figueras, diputada de la Diputació de Girona.
Rafael Masó és una de les figures més destacades de l’arquitectura gironina del primer terç del segle XX, amb una obra que ha deixat una empremta profunda a Girona i arreu de les comarques gironines. Més enllà de la seva trajectòria com a arquitecte, però, Masó també va desenvolupar una intensa activitat literària, especialment durant la seva joventut, primer com a poeta i posteriorment com a articulista.
El nou volum, editat per Jordi Falgàs i amb revisió filològica d’Agnès Prats, recull articles publicats entre els anys 1902 i 1935, bona part dels quals van aparèixer al Diario de Gerona. A través d’aquests textos, el lector pot aprofundir en la personalitat i el pensament de Masó i conèixer les seves reflexions i inquietuds sobre qüestions com les arts plàstiques, la música, el patrimoni o la política.
Els articles també permeten resseguir l’evolució intel·lectual de l’arquitecte i ofereixen una mirada sobre la Girona i la Catalunya de les primeres dècades del segle XX. Al mateix temps, el recorregut cronològic dels textos permet observar el procés de normativització de la llengua catalana i la seva plasmació en l’escriptura de Masó.
La vinculació de Rafael Masó amb el món de les lletres i del periodisme va començar ben aviat. La seva família estava estretament relacionada amb el sector editorial a través de la Impremta Masó, fet que li va permetre créixer en un ambient envoltat de publicacions, periodistes i escriptors. Aquesta proximitat va contribuir a despertar el seu interès per l’escriptura i pel debat cultural i polític del moment.
La seva etapa més prolífica com a articulista es concentra precisament durant els primers anys del segle XX. Entre 1902 i 1910 va signar 64 articles, 29 dels quals sota el pseudònim de «Fèlius», i entre 1911 i 1920 en va publicar 36 més. Posteriorment, coincidint amb una dedicació més intensa a l’arquitectura, la seva producció periodística es va reduir considerablement.
Amb la publicació d’Obra en prosa. Reposada, equilibrada i magistralment vibrant, la col·lecció «Josep Pla» de la Diputació de Girona contribueix a recuperar i posar a l’abast dels lectors una part significativa del llegat intel·lectual de Rafael Masó i ofereix una nova perspectiva sobre una de les personalitats més rellevants de la cultura gironina contemporània.
La col·lecció «Josep Pla» de la Diputació de Girona es va crear l’any 1986 amb l’objectiu de constituir una biblioteca de treballs literaris i periodístics d’autors gironins. Es va concebre per publicar obres literàries i assagístiques de qualitat que establissin una relació entre la cultura i les terres de Girona.
Resum de l’obra
A més d’arquitecte, Rafael Masó també és conegut per la seva poesia de joventut, però fins ara havia quedat en un segon terme la seva llarga trajectòria coma articulista mitjançant una obra literària en prosa que aquest volum recull per primera vegada de manera completa. Masó es revela com un escriptor prolífic, que va publicar en diferents revistes i diaris durant tota la seva vida, fet que mostra una evolució de la seva prosa paral·lela a la de la seva arquitectura, des del Modernisme fins al Noucentisme. Admirador fervent del Glosari d’Eugeni d’Ors, Masó també va parlar de nombrosos temes ambla mateixa voluntat d’incidir, en el seu cas, en la Girona del seu temps. Els textos mostren un pensador crític, preocupat perles arts plàstiques, la música, el patrimoni i la política, i formen una panoràmica completa del seu pensament.


