Agustí Ayats, el portaveu del grup municipal Som Empuriabrava i Castelló (SOMEC), primer partit a l’oposició, valora molt positivament com d’útils han estat per al municipi des de les darreres municipals
– Com valores personalment i com a partit la feina duta a terme al llarg d’aquests primers dos anys de legislatura?
Com a portaveu del grup municipal Som Empuriabrava i Castelló (SOMEC), la veritat és que guardo bons records del maig del 2023, ja que vam aconseguir bons resultats en unes eleccions municipals amb 10 candidatures, de les quals 8 van treure representació. Nosaltres, amb 4 regidors, és a dir, a només un regidor d’ERC, vam intentar formar un govern de canvi, molt necessari, amb Junts, PSC i Demòcrates, però no va ser possible. Havíem marcat unes línies vermelles, durant la campanya electoral, de no pactar amb candidatures populistes com VOX, la CUP o el PP.
Malgrat l’entrebanc, des del primer dia hem demostrat el perquè del nostre lema, “la garantia del canvi”: som el primer partit de l’oposició i la nostra missió és ser molt útils en la governabilitat de municipi. Els primers 100 dies ens van servir per comprovar que, en efecte, al govern municipal format per ERC, PSC i Demòcrates li faltava força. Així que vam establir un ritme de treball intern molt ben marcat amb reunions habituals, independentment del tarannà governamental. La prova del cotó, els primers pressupostos i les primeres ordenances d’aquest mandat, on vam fer palès que comptàvem i presentàvem projectes molt ben estudiats. L’alcaldessa Anna Massot (ERC) va avenir-se a negociar directament amb nosaltres i, si el 2024 Castelló d’Empúries va tirar endavant un pressupost nou, va ser gràcies a l’abstenció de SOMEC. I aquest 2025 vam votar a favor per desencallar, un cop més, la negociació pressupostària.
“El peix al cove” és un dels nostres lemes. Que projectes propis puguin tenir partida en el pressupost sabem que evitaran que el municipi s’aturi més del que ja ho està. Una altra premissa nostra és la manera de defensar la democràcia: totes les iniciatives (seguretat, habitatge, neteja viària, cultura, patrimoni històric, urbanisme…) s’han de prendre des de les institucions i no des d’interessos polítics particularíssims.
– Explica’ns això últim…
Fa poc, en un Ple, vam detectar mal ambient entre els membres del Govern. Posteriorment vam saber que el PSC havia intentat una moció de censura vers el propi govern, és a dir, que volien tombar l’actual alcaldessa. Davant d’això, per què l’alcaldessa no ha fet res? I els Demòcrates? És paradoxal que ara el tripartit segueixi endavant com si res. Mantenir un govern que coixeja no és lògic. Què ha canviat, després de dos anys del pacte, per voler trencar un govern, i què ha canviat, el darrer mes, per voler-lo mantenir, tot i aquesta plantofada?
– Ras i curt: quina és la salut actual del municipi?
A banda del que acabo d’explicar, hi ha altres temes preocupants que el govern actual no sap desencallar o que no ha executat amb prou control. Ja hem manifestat, en diverses ocasions, la nostra preocupació per la rehabilitació de la Sala Municipal. Sap greu que una reforma tan necessària (aquí no hi ha dubte) s’hagi tirat endavant sense cap límit de despesa, un brindis al sol que ens costarà, als ciutadans, uns 5 milions d’euros.
Quant al medi ambient, ens agradaria que el nostre regidor, en Josep Espigulé, pogués dir-hi la seva, en temes com la pacificació de la carretera dels tres ponts o la relació amb el Parc, actualment molt feble (Espigulé va ser-ne director). També ens preocupa el contracte de neteja i certs projectes de sostenibilitat poc avaluats.
El municipi, doncs, està aturat en molt àmbits, estem desaprofitant oportunitats i nosaltres hem demostrat, tant a l’actual govern com a la ciutadania que, que des del minut u, en aquests darrers dos anys, hem treballat molt eficientment per evitar que el municipi s’adormi més del que ja ho està. I així ho continuarem fent. La ciutadania demana als regidors de ser útils i nosaltres tenim ben apresa la lliçó: l’única manera de fer passos endavant és fent política ben feta.
– Com vas d’energia i il·lusió? Tens previst seguir d’aquí a dos anys vista? Preveus algun canvi destacat?
Sense cap mena de dubte, el partit de Som Empuriabrava i Castelló estarà present a les urnes d’aquí a dos anys. Ho farem amb una candidatura potent per intentar ser la guanyadora. És el nostre tarannà: ens esforcem a ser útils, la democràcia s’exerceix com a política i només fent fortes les institucions és com avançarem.


