Almanegra Audiovisual

Al món actual, si no et veuen, no existeixes. Ho recorda el cofundador d’Almanegra Audiovisual, una productora creada per uns estudiants que en sis anys ha aconseguit llaurar-se un prestigi en aquest difícil sector. Han fet campanyes per grans empreses, institucions i ajuntaments, i els seus treballs s’han pogut veure a TV3. Però l’èxit no se’ls hi ha pujat al cap i segueixen arrelats a la seva terra amb propostes adaptades a la mida dels seus clients.

Com va néixer la productora?

Vam començar a fer vídeos l’any 2014, mentre encara estàvem estudiant l’últim any de carrera, el Grau de Cinema i Televisió a la Universitat Ramon Llull. Cada vegada ens demanaven més vídeos i teníem més feina, així que l’any 2015 ja la vam muntar de forma oficial. Als inicis, com a tot, ens demanaven vídeos per a familiars i amics, a poc a poc ens vam anar donant a conèixer i fent feines cada vegada més importants, fins a, per exemple, acabar l’any passant fet una campanya per la Generalitat de Catalunya. Ha estat un creixement gradual. Quan vam començar no pensàvem que anys més tard tindríem el nostre propi estudi i una cartera de clients tan gran. Tot i l’aturada que va suposar la covid, ara mateix estem en el nostre millor moment professional.

La vostra oferta de serveis és molt àmplia, però quins són els serveis més indicats per petites i mitjanes empreses?

Podríem dir que el que més busquen les empreses són tres tipus de serveis. En primer lloc, ens demanen ‘spots’ per promocionar productes o serveis concrets; en segon lloc, vídeos corporatius en què s’explica la filosofia d’empresa; i en tercer lloc, contingut per a xarxes socials. És aquest últim el que més demanda ha tingut en els últims anys. Les empreses necessiten generar contingut contínuament en les seves plataformes per tal de poder comunicar-se amb el seu públic.

Estar present a les xarxes és vital per la imatge corporativa d’una empresa, les marques necessiten ser visibles, interactuar amb els seus públics i enviar missatges de forma constant. A Almanegra els preparem tot aquest contingut, sigui a través de recursos fotogràfics o videogràfics. En el cas de les petites empreses, tenim diferents tarifes per tal de poder ajustar-nos a totes les necessitats i realitats, el nostre objectiu és que qualsevol empresa pugui disposar de material audiovisual de qualitat per poder compartir contingut de forma periòdica.

I pels ajuntaments?

Els ajuntaments ens demanen vídeos més elaborats que formen part de campanyes integrals de comunicació, és a dir, el nostre vídeo només és una peça més d’un gran conjunt d’accions elaborades per un equip de professionals. Hem treballat pels ajuntaments de Roses, Castelló d’Empúries, Figueres i Sant Boi de Llobregat, i per a nosaltres sempre és un gran repte d’enfrontar-nos a campanyes d’aquestes dimensions. Aquests vídeos tenen moltes més visualitzacions, l’impacte que generen és brutal, i assumim el repte de representar a tot un poble, una tasca que sempre ens prenem amb responsabilitat i rigorositat.

Sovint hi ha empreses i institucions que volen fer promocions i publicitat, però no saben per on començar. Com els podeu ajudar?

Nosaltres no només ens dediquem a fer vídeos, sinó que realitzem campanyes de comunicació. Quan un client ens diu que necessita material audiovisual, fem conjuntament un pla de comunicació per analitzar els seus públics, els seus objectius i els missatges a llençar. No fem cap projecte sense abans realitzar aquesta investigació prèvia, aquesta és la nostra forma de treballar. De vegades, ens adonem que, perquè els nostres clients aconsegueixin els seus objectius, no només necessiten contingut audiovisual sinó potser altres tàctiques de comunicació, que poden anar des de renovar la seva pàgina web, tenir un servei de ‘community manager’, fer una campanya de màrqueting o realitzar accions en formats offline. Nosaltres col·laborem conjuntament amb professionals d’altres sectors de la comunicació i, tots plegats, acabem assessorant els nostres clients perquè puguin assolir els seus objectius.

La realitat és que la majoria de vegades els clients ens diuen “vull un vídeo”, i no saben si volen un spot, un testimonial d’entrevistes, un vídeo més creatiu, un missatge més corporatiu, etc. Asseure’ns amb el client i escoltar-lo és vital per poder assessorar-lo i trobar plegats aquella peça que realment aconsegueixi els objectius plantejats. No serveix de res fer un vídeo que quedi maco si després a l’empresari que ens contracta no li serveix per tenir els resultats que ell espera.

Per quins projectes recomanes el servei de dron?

El Servei Drone és ideal per a projectes on es vulgui donar un valor afegit a la imatge, plasmant vistes espectaculars que, des d’un altre punt de vista que si no fos a través d’un dron, seria impossible de trobar. Recomanem especialment el dron per a activitats a l’aire lliure on el territori és especialment important, també per a esdeveniments esportius i, en definitiva, per a tots els projectes on el dron pugui donar un plus als nostres clients per tal de diferenciar-los de la competència, sempre dintre de la legalitat. Nosaltres som operadora habilitada per l’Agència Estatal de Seguretat Aèria des de l’any 2015.

Amb el nostre dron hem volat per tota Catalunya i per tota Espanya per a programes de TV, i també hem explorat altres territoris internacionals, volant a Sud-àfrica, al Marroc, Mèxic i a Costa Rica.

Vivim en un món en el qual el vídeo i la imatge és cada vegada més important, també per botigues i autònoms?

L’important és generar contingut. Totes les empreses, petites i grans, i per descomptat, els autònoms, necessiten comunicar-se amb els seus clients, necessiten ser visibles, i per fer-ho necessiten tenir contingut de qualitat. Cada vegada més, petits autònoms i botiguers que abans es feien ells mateixos els seus propis vídeos i fotografies amb els seus mòbils, ens demanen ajut. Volen comunicar-se de forma professional, volen diferenciar-se de la seva competència i millorar la seva imatge de marca. El vídeo i la imatge ja no és només important per grans empreses i marques, sinó per a tothom. La gent ha après que si no et veuen, no existeixes.

Però de vegades es pensa que tot això del vídeo surt molt car.

És relatiu. Tenim la sort que ens podem adaptar a tota mena de pressupostos. Òbviament, com més pressupost tingui el client, més recursos hi podem destinar. De totes maneres, la qualitat del nostre producte no es veu afectada, simplement el vídeo o la campanya serà més senzilla. No sempre el pressupost va lligat a l’èxit de la campanya, hi influeixen moltes altres coses.

Quines són les campanyes de les quals estàs més satisfet?

Hi ha campanyes amb les quals estem molt contents amb el resultat tècnic perquè, per exemple, el client tenia el pressupost suficient per anar a full equip.

 D’altres el que ens satisfà és veure com l’empresari que ens contacta aconsegueix els seus objectius. L’altre dia uns clients ens van trucar perquè dues hores després de penjar un spot que els havíem fet, el vídeo ja tenia més de 2.000 reproduccions. T’ho expliquen agraïts i motivats, i això és una gran recompensa.

De vegades, ens emocionem amb l’aspecte més humà de la professió. Aquest Nadal vam fer una campanya local i vam comptar com a figurant amb un avi que fa teatre de forma amateur. Quan es va llançar la campanya, aquesta persona va venir a veure’ns per explicar-nos què hi havia gent del poble que l’estava reconeixent pel carrer, i que fins i tot la cartera li havia preguntat si era ell el de l’anunci de Nadal. Estava emocionat i agraït, ens deia que aquest havia estat el seu treball més gratificant. Quan passen aquestes coses, quan la gent et para per agrair-te la teva feina, tot plegat fa que tingui sentit.

També, ens motiva veure com una campanya sortida de la nostra oficina arriba a la graella publicitària de TV3. De vegades, quan veus un anunci a la televisió t’imagines a 100 persones treballant en grans oficines del centre de Barcelona, però nosaltres hem aconseguit estar presents a 150 km de distància. Això ens motiva a seguir endavant! Veure que des del teu poble, rodejat de la gent de tota la vida, també es poden fer grans coses, i que de vegades no cal ser a la gran ciutat per fer productes de qualitat.

Cada vegada som més els joves emprenedors que estem treballant des d’aquí. A Roses hi ha molt de talent. I molt lligat a això, no hi ha res que ens ompli més que col·laborar en visibilitzar i fer gran el nostre poble. Estem orgullosos de treballar la marca Roses a través de tots els vídeos i els clients del territori. Sentim que estem fent alguna cosa pel nostre poble, per millorar-lo i per fer que Roses arribi a tots els racons.

 2,456 visualitzacions totals,  1 vistes d’avui