Pneumatics Blanco

Joan Blanco i el seu fill Carles són al capdavant d’aquest taller de Figueres que treballa per allargar la vida dels pneumàtics dels vehicles o per substituir-los al millor preu quan ja no es pot fer res per la seva supervivència. En aquesta entrevista, el pare recorda els inicis del negoci familiar i dóna savis consells per fer el millor manteniment dels ‘peus’ del teu cotxe.

Com va començar la vostra empresa?

L’empresa va néixer a principis dels anys 40 i va ser fundada per José Bartolomé, que ja li va posar el nom de Clínica del Neumático. El meu pare va començar com a treballador, quan el taller era al carrer Víctor Pradera. D’aquí va passar al carrer Caamaño i posteriorment al carrer de Les Hortes, que és el carrer en el qual som ara. El meu pare era treballador del taller i després va passar a dirigir com a encarregat un altre taller de pneumàtics a La Bisbal. Després d’uns anys, va tornar com a encarregat del taller de Figueres. En el 62 vaig entrar a treballar amb el meu pare, que d’encarregat va passar a ser soci del senyor Bartolomé fins que finalment li va comprar la totalitat del negoci. Al principi, a l’empresa érem el meu pare, un treballador i jo, en una època en la qual tot just havia maquinària i havíem de desmuntar les rodes de vells camions a mà, amb només palanques, maces i martells. Allò era molt dur. Avui el taller el porta el meu fill Carles, que és un fenomen i en sap més que jo.

I el nom de Clínica del Pneumàtic vol dir que els cuideu molt?

Què és una clínica? És un lloc en el qual et curen, i nosaltres fem el mateix amb un pneumàtic que té una punxada, un tall o un cop. Jo sóc ‘doctor’ des de fa 50 anys. Tinc el meu quiròfan i salvo rodes. Les arreglo perquè els meus clients puguin seguir conduint sense haver de gastar els diners que haurien de pagar per canviar les rodes, especialment si els pneumàtics danyats són bastant nous. D’aquí neix el nom.

A més a més de reparació i venda de pneumàtics, quins serveis oferiu?

Som ‘podòlegs’ del cotxe, perquè les rodes són els peus dels vehicles. Mirem que es gasti bé les soles, que no facin estranys, les equilibrem i venem material. També oferim un servei de mecànica ràpida, amb canvi de bombetes, eixugaparabrises, oli, filtres, discs de fre, tot sense entrar a tocar motors. En definitiva, un manteniment ben fet del vehicle.

Què veu fer durant el confinament?

Vam seguir treballant, tot i que, evidentment, al març i l’abril vam haver de tancar el taller i només vam fer serveis essencials per atendre els vehicles de repartiment i altres sectors que tenien permís per circular. Vam atendre a la mobilitat restringida que hi havia en aquell moment, però a porta tancada. Però es va perdre molta feina. Aquells mesos van ser difícils.

Quines són les marques de pneumàtics que recomanes en funció de la millor relació qualitat-preu?

Nosaltres tant podem vendre una primera marca com marques coreanes o segones marques de grup grans. Jo recomano sempre en funció del poder adquisitiu del client, i per això els fem un pressupost. Jo, per exemple, en la meva furgoneta porto pneumàtics coreans de la marca Nexen. Oferim qualitat, professionalitat i molta informació al client. Nosaltres mai acabem el canvi de rodes estrenyent-les amb pistola, sinó que ho fem amb dinamomètric perquè el client no tingui tantes dificultats a l’hora de canviar el pneumàtic en cas de punxada.


Quina és la millor manera de mantenir els pneumàtics?

Les persones mengem tres o quatre vegades al dia. I quin és l’aliment del pneumàtic? L’aire. Cal mirar la pressió un cop al mes com a mínim, i millor fer-ho en tallers i no tant en gasolineres. Els nostres manòmetres només els fem servir nosaltres i els cuidem molt perquè marquin amb precisió. I també cal donar un descans als pneumàtics que suporten la tracció cada 10.000 o 15.000 quilòmetres. És el que s’anomena permutar, i sense creuar les rodes. I un petit consell, si canvies dos pneumàtics a un cotxe, els nous posa’ls sempre darrere.