- S’ha intervingut en un total de 28 lligalls de partitures i 38 llibres mitjançant el sanejament de vores calcinades per abrasió, neteja mecànica de sutge i consolidació de suports
- S’han restaurat partitures d’Anselm Clavé, Enric Morera o Albert Cotó, i llibres com “Ensayo sobre el arte de navegar por debajo del agua”, de Narcís Monturiol, amb una dedicatòria de la vídua de l’inventor; “Renadiues”, de Frederic Gironella, o un volum del diari “El Pensamiento”, editat per l’Erato
- L’actuació ha tingut un cost de 9.678 euros, finançats per fons propis de l’Ajuntament de Figueres i per una subvenció de la Generalitat
El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) ha completat de manera altament satisfactòria els treballs d’intervenció d’urgència sobre part del fons documental i musical de la històrica Societat Coral Erato de Figueres. L’actuació ha aconseguit revertir amb eficàcia els greus danys causats per l’incendi que afectà la seu de l’entitat el 30 de març de 2025, salvaguardant així un llegat associatiu i musical de referència per a la història de la comarca. S’han dut a terme treballs en 28 lligalls de partitures musicals i 38 llibres de la biblioteca històrica de l’entitat. L’actuació ha tingut un cost de 9.678 euros, finançats per fons propis de l’Ajuntament de Figueres (5.993 euros) i per una subvenció de la Generalitat (3.683 euros).
Aquest matí, a la Biblioteca Fages de Climent, s’ha presentat la restauració del fons amb les intervencions de Mariona Seguranyes (regidora de Cultura) i Nati Vilanova (directora de la Biblioteca Fages de Climent), i l’assistència de membres de la junta de la Societat Coral Erato.
L’operació de salvament, executada entre el 13 de març i el 27 de maig de 2026, s’ha tancat amb un grau de compliment complet de tots els objectius fixats pel CRBMC. L’equip tècnic del taller de restauració de Berta Blasi, ha treballat en la cura de 28 lligalls de partitures musicals, entre les quals d’Anselm Clavé, Enric Morera, Albert Cotó, Lluís Pinadell o Amadeu Vives. També s’ha intervingut en 38 llibres de la biblioteca històrica de l’entitat, peces que patien una degradació tèrmica severa i una acumulació crítica de sutge i cendra arran del sinistre. En aquest apartat, destaquen “Ensayo sobre el arte de navegar por debajo del agua”, de Narcís Monturiol, amb una dedicatòria de la vídua de l’inventor; “Renadiues”, de Frederic Gironella; un volum del diari “El Pensamiento”, editat per l’Erato el 1872; “Història del moviment republicà a Europa”, d’Emilio Castelar.
Tècniques de restauració d’alta precisió
La intervenció ha exigit un protocol minuciós de conservació-restauració que s’ha estructurat en diverses fases essencials. En primer lloc, sanejament de vores calcinades per abrasió per eliminar les zones carbonitzades que feien perillar l’estructura de les pàgines del fons. En segon, neteja mecànica de sutge, amb la retirada acurada de la capa de brutícia i elements volàtils de la combustió dipositats en fulls i enquadernacions. En tercer, consolidació de suports, amb l’estabilització de les fibres de paper debilitades pel foc, tancament d’estrips i reforç de costures. I, en quart lloc, protecció final de conservació, en què els documents s’han allotjat en sistemes de conservació permanent a mida realitzats amb materials químicament estables (lliures d’àcid).
Amb aquestes mesures, s’han assolit resultats definitius que asseguren la completa llegibilitat i consulta dels llibres documents i de les partitures, restablint l’estabilitat física de les obres. La Biblioteca Fages de Climent ha procedit a la catalogació dels materials restaurats obrint la porta a l’estudi i difusió d’aquest fons històric de la Societat Coral Erato.


