Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram WhatsApp
    Trending
    • Som referència amb el Pintxo Pote (beguda) i de la cuina de fusió basca-catalana, a l’Empordà
    • L’Ajuntament de Figueres suprimeix els contenidors soterrats obsolets abans d’instal·lar els nous
    • Strass Rellotgeria, tradició familiar de rellotges al centre de Figueres
    • Figueres presenta el cartell de Santa Creu, obra de la dissenyadora gràfica i artista figuerenca Clàudia Cobos
    • Els Catarres, primer grup confirmat de les barraques de Roses 2026
    • L’OKUP’ALT del Consell Comarcal tanca amb èxit la seva16a edició
    • El Lido Bar celebra 18 anys amb música i bon ambient a Figueres
    • Llers acull una nova edició de l’Embruixada Trail
    WhatsApp X (Twitter) Facebook Instagram
    Revista CRAE · Cultura comerç i oci
    Hotel Octavia Cadaques
    Petrolis Figueres - Venda de gasoil a domicili - Carburants i combustibles
    • Inici
    • Agenda
    • Empresa & Serveis
    • Entrevistes
    • Gastronomia
    • Gent i Oci
      • Cultura
      • Actes Socials
      • Fires i Festes
      • Especial Fires Santa Creu
      • Especial Eleccions
      • Homenatges Vellesa
      • Especial anversari CRAE
      • Especial Vi de l’Empordà
      • Especial Dona Empresària
      • Gent de l’Empordà
    • Curses
      • Cursa de la Dona de Figueres
      • Cursa de la Dona de Roses
      • Cursa de la Dona de Castelló d’Empúries
      • Cursa de la Dona Port de la Selva
      • Corre per les Mames Llançà
      • Embruixada BTT Llers
      • + Curses
    • Salut i Bellesa
    • Notícies
    • Pobles
      • Alt Empordà Poble a Poble
      • L’Encant de l’Empordà
      • L’Empordà
    Revista CRAE · Cultura comerç i oci
    Inici»Gastronomia»Mateu Casañas, del restaurant Disfrutar, tercera estrella Michelin
    Gastronomia

    Mateu Casañas, del restaurant Disfrutar, tercera estrella Michelin

    18 de Desembre de 2023112 Vistes
    Mateu Casañas, del restaurant Disfrutar, tercera estrella Michelin

    “El moment de rebre la tercera estrella Michelin és importantíssim, ja que és un honor, t’omple de satisfacció i orgull i va ser molt emocionant veure que en la gala tothom ens va aplaudir”

    Quina és la vostra trajectòria gastronòmica?

    L’Oriol Castro, l’Eduard Xatruch i jo fa 25 anys que ens coneixem i 12 que vam iniciar el restaurant Compartir a Cadaqués com a projecte propi. En 2024, el restaurant Disfrutar a Barcelona farà 10 anys i amb aquest premi és una de les millors maneres de poder-ho celebrar. No és un repte fàcil, però som molt feliços i estem molt convençuts de la trajectòria que fem.

    Què se sent quan el restaurant Disfrutar rep la tercera estrella Michelin?

    Les tres estrelles Michelin són el màxim exponent que pots somiar, quan et comences a dedicar a la cuina, perquè són el guardó gastronòmic de més antiguitat i gaudeix de més prestigi. El moment de rebre la tercera estrella és importantíssim, ja que és un honor, t’omple de satisfacció i orgull i va ser molt emocionant veure que en la gala tothom ens va aplaudir.

    Com es cultiva la creativitat en gastronomia?

    Nosaltres només sabem una fórmula que és treballar cada dia i estar connectats als fogons. Al final, això et permet tenir un contacte real amb el producte, les elaboracions i la gent dels equips i com que tothom té alguna guspira, alguna idea, entre uns i altres anem formant aquest camí de recerca de tècniques i conceptes.

    L’amplitud de mires és fonamental?

    Sempre intentem veure més enllà i buscar les noves possibilitats que et poden aportar un aparell, un utensili, un nou producte o bé un producte tradicional treballat d’una altra manera. Tot això per anar obrint com més camps millor. En definitiva, es tracta de tenir la ment superoberta. La creativitat és com una planta, l’has d’anar regant amb regularitat, constància i treball, a més de tenir una amplitud de mires força elevada en graus.

    La creativitat a la cuina té límits?

    No, absolutament no. Al final, mentre hi hagi algú que tingui ganes d’anar més enllà del que ens marca l’horitzó, la creativitat no tindrà límits. Seria com dir que el món ha de deixar d’evolucionar. Una altra cosa és que la gent ho accepti més o menys.

    És innovadora la cuina catalana?

    De fet, en algun moment, tots els plats que tenim en el receptari tradicional han sigut innovació i això és el més important d’entendre. El suquet també el va fer algú per primera vegada. Només cal analitzar els ingredients principals de la cuina catalana i no fa dos mil anys que són en aquest territori, començant per la tomata. El pa amb tomata no existiria si no haguéssim anat a Amèrica el 1492.

    Per què tothom hauria de visitar el museu elBulli 1846?

    Per entendre el punt d’inflexió que va esdevenir en la cuina mundial, ja que va ser la manera que tota una generació entengués que es podia anar més enllà dels codis establerts en aquella època. També perquè es comprengui que, a partir de productes i utensilis existents o no, la cuina pot recórrer diferents camins i maneres de ser vista i interpretada.

    La cuina és una de les belles arts?

    No som nosaltres qui ho hem de dir el que és o no és la cuina. Sí que podem afirmar que la necessitat de menjar és transversal i que tots plegats l’hem de fer dos o tres cops cada dia.

    Malauradament, hi ha gent que no pot fer-ho. Per altra banda, hi ha un altre vessant, completament diferent, d’investigació i de creixement, també de tradició, que viu un bon moment, amb gent que es veu capacitada i amb ganes de poder fer coses noves i crear experiències gastronòmiques que fan que a la gent li toquin els sentiments, l’emoció i la part més espiritual de la persona. És una interacció emocional amb el client, i com s’ha de qualificar això no és cosa nostra.

    Per què Roses, l’Empordà i Catalunya són tan bons per a l’alta gastronomia?

    Són tres raons. Perquè tenim una àmplia gamma de productes, amb els seus productors, el receptari tradicional que inspira moltes possibilitats als cuiners professionals i l’avantatge d’estar en una regió amb moltes disciplines, com la pintura, l’arquitectura i la gastronomia que sempre han intentat anar més una mica enllà del que marca l’horitzó. I això transpira i traspassa en nosaltres i comporta pluralitat i enriquiment.

    Quin és el plat més complex del Disfrutar?

    La complexitat no és qüestió que porti molts ingredients o sigui molt complicat elaborar-lo. El que és difícil és mantenir l’atenció i l’interès del comensal en el nostre menú degustació del
    Disfrutar, que és una aposta complexa, de 25-30 elaboracions i que dura dues hores i mitja. La complicació és mantenir el vincle comensal-cuiner-cambrer de sala i que no es trenqui aquesta màgia.

    Llobarro de Roses i ara investiguem el conreu d’algues ¿en teniu en el menú?

    El llobarro el tenim al Compartir de Cadaqués. Tots som conscients que la generació de proteïna animal i vegetal no es pot limitar a la cacera i pesquera. L’aqüicultura és un camí més de crear models de producció que abasteixen de productes necessaris i hem d’entendre que als mars i oceans no és simplement anar a omplir el cistell sinó que els hem de gestionar d’una altra manera si volem que es mantinguin i hem de treballar amb fórmules racionals i raonables per poder extreure’n producte.

    Disfrutar i Compartir són fars per al jovent… què li recomaneu a un jove que es vulgui dedicar a l’alta cuina?

    Primer han de saber que no és un ofici fàcil, perquè sacrifiques moltes coses. Ara bé, és molt gratificant, ja que veus molt ràpidament la causa-efecte de la teva feina. Tens contacte amb persones a qui estàs atorgant plaer i els dones eines perquè passin una bona estona amb tu i això omple molt.

    Al final és aparcar una mica aquesta immediatesa que ens afecta a tots plegats i que amb els valors del treball, la constància, i la regularitat, al final tot arriba.

    Tancar el Disfrutar els caps de setmana és revolucionari?

    Al Disfrutar ens podem permetre el luxe de tancar els caps de setmana perquè està a Barcelona, amb un gran volum de comensals, i entre setmana es treballa prou bé. Vam fer aquesta aposta arriscada; no som els primers, però sí que formen part del grup de restaurants pioners que ho està fent.

    Ens diuen que com que estem allà dalt ho podem fer, però precisament per estar allà dalt, tenim una responsabilitat que no podem defugir i és trobar fórmules per fer que el sector sigui atractiu perquè el talent s’hi vulgui apropar.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

    Entrades relacionades

    Gastronomia

    Som referència amb el Pintxo Pote (beguda) i de la cuina de fusió basca-catalana, a l’Empordà

    20 de Març de 2026144 Vistes
    Gastronomia

    Cap i pota, cargols i cuina de sempre: El Trull d’en Baserba a Figueres

    13 de Març de 2026109 Vistes
    Gastronomia

    Sanshoku Ramen, nova aposta de cuina asiàtica al centre de Figueres

    24 de Desembre de 20251K Vistes
    Cerca
    • Aj Santa Llogaia
    • Ajuntament Avinyonet
    • Ajuntament Vilabertran
    • Ajuntament Vilasacra
    • Ajuntament Armentera
    • Hotel Octavia
    • Restaurant Sa Gambina
    • Parquets Emporda
    • Estanc n8
    • Estanc n8
    • Retec SL
    • Assessoria Lloret
    • Mineralia
    • Matfi3
    • Mecanica Puig
    • Pinsos Casademont
    • Pere Ullastre
    • Vidres Empordà
    • Teo Jordà
    • ICAD
    • Taller Juanola
    • Empordalia
    • Tot Salons
    • Trull Boadella
    • Can Marti
    • Agencia Selles
    • Farmatural
    • Kassandra Shop
    • MotoNatura
    • Fincas Giron
    • Restaurant La Vinya
    • Travel Master
    • Residencia Canina VilaDescans
    • Guia Restaurants
    • CRAE
    • CRAE
    • CRAE
    Revista CRAE Figueres
    Contacte

    REVISTA CRAE
    C. Fossos 20
    (Cantonada C. Colom)
    17600 Figueres
    Alt Empordà, Girona

    T: 872 01 57 27
    M: 650 750 661

    info@revistacrae.cat

    Informació
    • Qui Som
    • Agenda Alt Empordà
    • Notícies
    • Contacte i situació
    • Revista Crae
    • Guia Restaurants
    • Política de Privacitat
    Categories
    • Cultura
    • Empresa & Serveis
    • Entrevistes
    • Especial Eleccions
    • Fires i Festes
    • Gastronomia
    • Homenatges a la Vellesa
    • Salut i Bellesa
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
    • Política de Privacitat
    © 2026 CRAE REVISTA CRAE.

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.