Santiago «Santi» Vila Vicente (Granollers, 15 de març de 1973) és un historiador i polític català. Diputat al Parlament de Catalunya entre 2006 i 2013, i alcalde de Figueres entre 2007 i 2012, va exercir de conseller de la Generalitat de Catalunya en els departaments de Territori i Sostenibilitat (2012-2016), Cultura (2016-2017) i Empresa i Coneixement (2017). Durant la seva etapa com a conseller d’el Departament de Territori i Sostenibilitat, va renovar el parc mòbil dels FGC a la línia del Vallès i la de l’Anoia, va impulsar la L9 de metro de Barcelona, va crear el servei Exprés.Cat, d’autobusos interurbans, va incrementar la superfície protegida d’alguns Parcs Naturals; va inaugurar l’aeroport comercial de la Seu d’Urgell i va reforçar el servei de Rodalies de Girona i Tarragona. També destaca la llei que va establir un impost sobre els pisos buits en mans d’entitats financeres. Com a Conseller de Cultura en destaca l’aprovació d’un Pla Nacional de foment de la lectura.
El 3 de juliol de 2017 és nomenat conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya càrrec que va ocupar fins el 26 d’octubre de 2017, dia en què va dimitir del seu càrrec a causa de les diferències amb l’executiu català sobre no convocar eleccions, i anunciar aquella mateixa setmana la Declaració Unilateral d’Independència. Com a escriptor ha publicat «D’herois i traïdors. El dilema de Catalunya, atrapada entre dos focs», i “Véncer i convèncer”. Abans, destaca el seu llibre “Elogi de la memòria”, que li va suposar el premi Joan Fuster d’assaig. En l’actualitat, abandonada tota l’activitat política, Santi Vila treballa a l’empresa privada, és professor a la Universitat Ramon Llull i col·labora com a columnista al diari La Vanguardia.
Quins creu que han estat els millors fets positiu per a la ciutat que han tingut lloc en els darrers 15 anys?
La consecució d’una estació de tren d’alta velocitat i el manteniment de l’estació de rodalies, un projecte que cal rematar amb el seu soterrament.
I el negatiu, si és que n’hi ha hagut algun?
La falta de consens sobre el model de ciutat, que continuo pensant que s’hauria de basar en l’excel·lència comercial, l’activitat logística, la cultura i la formació.
Com veu el futur de Figueres per als propers anys?
Si sap retrobar el seu lloc com a capital cultural i de comerç bé. Sinó, em temo que la degradació urbana i social seguiran.
Qué caldria fer? Quines solucions aportaria?
Apostar fort per l’excel·lència comercial, la formació i la cultura. Recuperar l’orgull de ciutat, amb un programa molt més exigent sobre l’espai públic (molt deixat de la ma de Déu) i decidits a jugar fort el paper de capital de l’Empordà.
Coneix la Revista CRAE, Qué li sembla?
Crec que la revista CRAE fa una feina molt important de divulgació d’informació i opinió que arriba a una gent que habitualment no llegeix diaris nacionals.